• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Samla lån

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Tror tyvärr inte du kommer få så mycket bättre ränta och att flytta annuitetslån är inte direkt fördelaktigt i längden
Att flytta ett annuitetslån är väl inte mer olönsamt än att flytta ett me rak amortering. Olönsamheten i det uppstår när man ändrar återbetalningstiden, vilket är olönsamt även om du har rak amortering.
Ett lån på 300 000, 10 år med 8% ränta. Då har du första året betalt ca: 360 kr mer i ränta på annuitetslånet vs rak. Där har du den "gigantiska" skillnaden.
Däremot har du lagt över 9000 mer totalt på ett lån med rak amortering vs annuitet första året i ränta och amortering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Izze

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
17 Augusti 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
10
Poäng
91
Tror tyvärr inte du kommer få så mycket bättre ränta och att flytta annuitetslån är inte direkt fördelaktigt i längden
Förmodligen inte bättre ränta, men kan få ner kostnaden per månad avsevärt och betala in och spara mer. Kostnaden för remember och Lendify är idag 6300kr, blev erbjuden 500 av Remember i januari till 6%, men sen backa dom.. Sa jag skulle återkomma när inkomst uppdaterats. Hade ju ändå blivit en skillnad omkring 2000kr i månaden :) nu är inkomst uppdaterad och har amorterat av ytterligare 40.000kr så kanske bättre chans att få 470 av dom nu.
 

Izze

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
17 Augusti 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
10
Poäng
91
Sen finns ju huset som alternativ för mig också. Har 64% belåning där. Kan ju se om Nordea vill ta över de från SEB och kanske höja till 75%. Men sänkte amortering på bostaden nu så jag får loss mer pengar till sparande/renovering. Så känns surt att höja de med…
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Att flytta ett annuitetslån är väl inte mer olönsamt än att flytta ett me rak amortering. Olönsamheten i det uppstår när man ändrar återbetalningstiden, vilket är olönsamt även om du har rak amortering.
Ett lån på 300 000, 10 år med 8% ränta. Då har du första året betalt ca: 360 kr mer i ränta på annuitetslånet vs rak. Där har du den "gigantiska" skillnaden.
Däremot har du lagt över 9000 mer totalt på ett lån med rak amortering vs annuitet första året i ränta och amortering.
Dvs man amorterar mer. Tyvärr är tendensen att folk ”höjer” lånet och ta ”samma” återbetalningstid.
 

Izze

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
17 Augusti 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
10
Poäng
91
Dvs man amorterar mer. Tyvärr är tendensen att folk ”höjer” lånet och ta ”samma” återbetalningstid.
Göra så är ju min tanke, 470 på 15 år, men blir skillnaden 2000kr i månaden så finns de ju mycket mer utrymme att betala av de på resurs snabbare. Tror ni 470 går med mina förutsättningar?
 

Izze

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
17 Augusti 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
10
Poäng
91
Kollade på konsumenternas nu, 470, 15 år och 8% ränta kostar 4452kr/ månad. Lägger 6200 nu. Första amorteringstillfället är amorteringen 400kr lägre än jag amorterar på de båda nu. Så blir värt att göra så då skillnaden blir 1700kr.
Utgår från att Remember kommer ge mig lånet denna gången. Erbjuden 6% sist så borde hamna mellan 6.5-8.5% tycker jag…
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Förmodligen inte bättre ränta, men kan få ner kostnaden per månad avsevärt och betala in och spara mer. Kostnaden för remember och Lendify är idag 6300kr, blev erbjuden 500 av Remember i januari till 6%, men sen backa dom.. Sa jag skulle återkomma när inkomst uppdaterats. Hade ju ändå blivit en skillnad omkring 2000kr i månaden :) nu är inkomst uppdaterad och har amorterat av ytterligare 40.000kr så kanske bättre chans att få 470 av dom nu.

Får man veta varför backade Remember?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 277
Poäng
997
Kollade på konsumenternas nu, 470, 15 år och 8% ränta kostar 4452kr/ månad. Lägger 6200 nu. Första amorteringstillfället är amorteringen 400kr lägre än jag amorterar på de båda nu. Så blir värt att göra så då skillnaden blir 1700kr.
Utgår från att Remember kommer ge mig lånet denna gången. Erbjuden 6% sist så borde hamna mellan 6.5-8.5% tycker jag…

Riksbanken höjer troligen med 0,5 i veckan som kommer, därmed får du nog tänka med 0,5 % upp i ränta.
 

Izze

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
17 Augusti 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
10
Poäng
91
Får man veta varför backade Remember?
Ja dom var så konstiga, jag skickade in min lönespec för november. Är säsongare så byter företag över vintern så hade 15k ut från ett plus 35k ut i semesterlön från de andra. Både oktober och September översteg 35k ut efter skatt. Och jag hade angett 37.000kr i lön före skatt. Så var ju långt över de. Men även att jag förklarade hur jag arbetar och att semesterlönen är en stående ”lön” varje år då jag ingen semester har så kvittade de De ansåg den otillräcklig. Kanske bättre att vänta till juli. Tjänar 80% av min inkomst på sommaren så då kan jag visa upp tre spec därifrån…
 

Izze

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
17 Augusti 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
10
Poäng
91
Riksbanken höjer troligen med 0,5 i veckan som kommer, därmed får du nog tänka med 0,5 % upp i ränta.
Vet, därav jag höjde från 6% jag blev erbjuden till 6.5-8% :) uträkningen var ju räknas på 8% med :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp